מה זה מדד מחירי תשומה בבנייה?

מהו מדד מחירי תשומה בבנייה וכיצד הוא משפיע על המחיר אותו תדרשו לשלם בגין רכישת הנכס? על כך ועוד בעמוד שלפניכם.

מחירי הנדל”ן בישראל מושפעים ממספר פרמטרים שונים הכוללים בין היתר את ערך הקרקע, האזור בו ממוקם הנכס, סוג וגודל הנכס, רמת הביקוש באזור וכדומה. כאשר מדברים על שווים של נכסים חדשים, קיים פרמטר נוסף העתיד להשפיע בצורה כזו או אחרת על שוויו. פרמטר זה ידוע בשם: מדד מחירי תשובה בנייה.

מהו מדד מחירי תשומה בבנייה?

מדד מחירי תשומת הבנייה הוא למעשה מדד הבוחן את כל השינויים המתרחשים בזמן אמת ולאורך זמן בכל ההוצאות הישירות הקשורות לבנייה, לרבות, חומרי גלם המשמשים לצרכי בנייה, שירותים בהם מסתייעים קבלנים לצורך השלמת הליכי הבנייה וכדומה. מדד זה נקבע על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה והוא מחושב מדי חודש בחודשו. יחד עם זאת, שינויים במדד במחירי התשומה בבנייה למגורים, מחשוב באופן שנתי, כאשר המדד מתייחס לשינויים שחלו בתקופה המתחילה מחודש דצמבר בשנה הקודמת ועד לחודש דצמבר בשנה הנוכחית, וזאת בהתאם לשינוי המדד על פי נקודות בהתאם לחישוב החודשי שנערך לאורך אותה שנה.

כיצד מדד מחירי תשומת הבנייה משפיע על מחירי הנדל”ן?

מדד מחירי תשומת הבנייה הוא אחד מהמדדים המרכזיים ביותר עבור רוכשי דירות חדשות ו/או עבור אילו מביניכם הבונים את ביתם באופן פרטי באמצעות שירותיו של קבלן בנייה כזה או אחר. מדד זה משפיע למעשה על התשלומים אותם תדרשו לשלם לקבלן, וזאת לנוכח העבודה שגובה התשלום צמוד למדד תשומת הבנייה. אי לכך, המדד משמש את כלל העוסקים בענף הבנייה למגורים לצרכי אומדן ההצמדה של המדד והשפעתה על מחיר הנכס עם סיום הליך בנייתו.

כאשר רוכשים דירה על הנייר מחברת נדל”ן, מופיע סעיף בהסכם המכר המתייחס למדד מחירי תשומת הבנייה, כאשר הרוכש נדרש להסכים לעלייה במחיר הנכס בהתאם לכל שינוי במדד מחירי תשומת הבנייה וזאת בהתאם לפרק הזמן בו מחויב הקבלן למסירת מפתח. ברוב המקרים, מדובר בעלייה של 2 עד 4 אחוזים מהמחיר המוצע לכם במסגרת רכישת הדירה על הנייר לבין המחיר אותו תדרשו לשלם לאחר השלמת הליך הבנייה. בממוצע, מדד מחירי תשומת הבנייה עולה ב-1% עד 2% מדי שנה, ולכן, בפרויקט מגורים ממוצע שבנייתו נמשכת כ-48 חודשים, הצפי לעלייה הוא בין שניים לארבעה אחוזים. חשוב לציין שכל שינוי במדד מחירי תשומת הבנייה משפיע גם על המחיר אותו תדרשו לשלם עבור בניית בתים פרטיים.

אהבתם את המאמר? שתפו! -

מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם!

הרשמו לסוכן החכם

וקבלו עדכונים על הנכסים הכי חמים באיזור שלכם